Rolul educatiei timpurii in procesul de dezvoltare al copilului

Categorie PROFESORI|Educatie
|

Educatia timpurie este educatia de care trebuie sa beneficieze copiii de la nastere pana la varsta de 6 – 7 ani si care sa le ofere acestora conditii specifice de dezvoltare, in conformitate cu caracteristicile lor individuale.

Totodata reprezinta prima etapa a sistemului de educatie si are rol determinant in dezvoltarea capacitatilor si aptitudinilor prescolarului in vederea integrarii acestuia in activitatea scolara.

Educatia timpurie incepe in primii ani de viata ai copilului in mediul familial si, ulterior in cadrul serviciilor specializate, precum cresa si gradinita. In acesta perioada dezvoltarea copilului este rapida, iar anumite deficiente (ex: de invatare, sau psihocomportamentale) pot fi usor de depistat si de remediat. Daca procesul de dezvoltare este neglijat, mai tarziu, compensarea acestor pierderi este dificila.

Mediul in care se dezvolta copilul in perioada copilariei timpurii are o influenta marcanta asupra sanselor de viata si rezultatelor ulterioare. Un mediu caracterizat prin afectiune, atentie, preocupare si stimulare sustine o dezvoltare pozitiva in primii ani de viata, in timp ce unul problematic /ostil in aceasta perioada de dezvoltare poate determina efecte negative serioase asupra dezvoltarii cognitive, de comunicare si limbaj, precum si asupra aptitudinilor sociale si emotionale.

In familie, in primii ani de viata, copilul dobandeste notiuni despre sine, se poate repera ca identitate, ca apartinand unui grup social, isi poate cunoaste si recunoaste competentele si abilitatile, deprinde reguli, devine independent si incepe sa isi asume responsabilitati. Fiecare participant la viata copilului, fie ca vorbim de parinti, bunici sau frati influenteaza modul acestuia de dezvoltare.

Educaţia din familie a copilului se va continua cu cea din grădiniţă, unde activitatile educationale trebuie sa atinga mai multe aspecte ale dezvoltarii: cognitiv (dezvoltarea inteligentei), afectiv (dezvoltarea capacitatii de a se exprima emotional), aptitudini, comunicare.

Astfel, gradinita devine unul din factorii cheie ai dezvoltarii copilului in acesta perioada deoarece aici copilul se descoprara pe sine,  se raportează la alţi copii de aceeaşi vârstă, începe să relaţioneze cu ei, să se compare cu aceştia, să îşi negocieze regulile în grup. Toate acestea creeaza copilului satisfactii, bucurii si trairi intense.

Ce calitati sunt esentiale pentru a fi un bun educator?

  • blandete, empatie, seriozitate si responsabilitate referitor la supravegherea copiilor din grupa
  • abilitati de comunicare adaptate la varsta si gradul de intelegere al copiilor
  • capacitatea de a gestiona situatii imprevizibile (ex: un conflict intre copii)
  • atitudine pozitiva – este important sa fii in contact cu copilul din tine, imaginatie si creativitate
  • rabdare, spirit de observatie, capacitatea de a-ti pastra calmul in fiecare moment
  • fermitate in luarea deciziilor si implementarea lor

Profesia de educator este una solicitanta si asta pentru ca trebuie sa ai grija de copii, sa le acorzi in permanenta atentie, dar si sa ii ajuti sa invete cat mai usor lucrurile pe care le descopera.

Conform prevederilor Legii Educatiei Nationale – Legea nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Curriculumul national pentru educatia timpurie este centrat pe dezvoltarea fizica, cognitiva, emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe remedierea precoce a eventualelor deficiente de dezvoltare.

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.