Scoala este mediul unde copiii petrec cea mai mare parte a timpului. Este locul unde isi dezvolta abilitati de invatare, relationare si sociale. Un mediu securizant emotional incurajeaza dezvoltarea lor si creaza un spatiu deschis pentru explorare, invatare si dezvoltare. Un mediu securizat emotional este esential pentru elevii de toate varstele. Lipsa lui le poate afecta capacitatea de concentrare, dezvoltarea abilitatilor si poate creste predispozitia spre comportamente nepotrivite.
Factori care pot sa afecteze siguranta emotionala:
- stare de agitatie permanenta in clasa;
- bullying;
- abuz (verbal, emotional, fizic, sexual);
- violenta;
- furturi periodice;
- posesia de obiecte periculoase/interzise (ascutite, inflamabile, orice obiect care poate fi catalogat drept arma );
- consumul de orice tip de droguri, alcool, tutun.
Sugestii pentru a crea un spatiu securizant emotional
- stabilirea unor reguli si limite, formulate intr-o maniera clara si simpla;
- stabilirea consecintelor pentru incalcarea regulilor;
- regulile, limitele si consecintele sa fie adaptate limbajului elevilor si al parintilor, care sa fie comunicate la inceputul anului, explicate si reamintite ori de cate ori este nevoie;
- comunicarea si explicarea drepturilor pe care le au elevii;
- regulile, consecintele si drepurile sa fie afisate separat, in locuri usor vizibile, adaptate la inaltimea elevilor dar si a adultilor, astfel incat sa fie usor citite.
Exemple de reguli
- respecta drepturile celorlalti (colegi, profesori, personalul scolii);
- fii atent cu obiectele celorlati (nu distruge obiectele colegilor sau are apartin scolii);
- foloseste un limbaj prietenos;
- vino la timp la ore;
- fii prietenos/prietenoasa cu colegii tai;
- este interzis accesul cu obiecte ascutite, inflamabile, etnobotanice, droguri si tigari;
- este nepermis consumul de tutun, alcool, etnobotanice si substante toxice.
Despre consecinte (este indicat sa fie aplicate gradual)
- avertisment verbal – presupune o discutie cu elevul despre regula, motivul pentru care nu a respectat-o, ce il poate ajuta sa o respecte. Este indicat ca tonul si atitudine sa fie clar si ferm;
- discutie cu parintii;
- invitarea elevului sa paraseasca clasa, sa discute cu directorul scolii, sa mearga la sedinte de consiliere psihologica;
- suspendarea pentru cateva zile – este indicata sa fie folosita cand exista abateri grave de la reguli.
Sugestii pentru a crea un mediu securizant emotional/prietenos
- adaptati continutul materiei la nivelul de intelegere al elevului, prin metode creative, care sa stimuleze curiozitatea si participarea activa;
- implicati elevii in activitati care pot sa ii ajute sa isi insuseasca mai bine cunostintele;
- incurajati participarea, cooperarea, in locul competitiei;
- folositi in permanenta incurajarea, scoateti in evidenta aspectele pozitive, calitatile si reusitele, in locul evidentierii aspectelor mai putin pozitive si a defectelor;
- puneti accentul pe reusite, oricat de mici sau nesemnificative vi s-ar parea, in locul greselilor;
- folositi o atitudine prietenoasa, in general ferma dar calma, cand situatia o impune.