Când vine vorba de sistemul educațional, Finlanda este pe primul loc datorită practicilor de bun simț și a unui mediu de predare holistic care se concentrează pe echitate, nu pe excelență. Iată câteva particularități ale sistemului de învățământ finlandez:
Nu există teste standardizate
Finlanda nu are teste standardizate. Singura lor excepție este așa-numitul Examen Național de Înmatriculare, care este un test voluntar pentru elevii de la sfârșitul unei școli secundare superioare (echivalent cu un liceu american).
Toți copiii din Finlanda sunt calificați pe bază individualizată și sistem de notare de către profesorul lor. Urmărirea progresului general este realizată de Ministerul Educației, care eșantionează grupuri din diferite game de școli.
Responsabilitatea cadrelor didactice
Uneori, cadrele didactice sunt considerate responsabile pentru eșecul școlar. Dar în Finlanda, nivelul este atât de ridicat pentru profesori, încât deseori nu există motive să existe un sistem riguros de „notare” pentru aceștia.
Toți profesorii trebuie să dețină o diplomă de masterat înainte de a intra în profesie. Programele de predare sunt cele mai riguroase și selective școli profesionale din întreaga țară. Dacă un profesor nu se comportă bine, este responsabilitatea directorului unității de învățământ să facă ceva în acest sens.
Cooperare, nu competiție
În timp ce majoritatea americanilor și a altor țări văd sistemul educațional ca pe o mare competiție darwiniană, finlandezii îl văd diferit. Sistemul educațional al Finlandei nu se îngrijorează de sistemele artificiale, sau arbitrare bazate pe merit. Nu există liste de școli, sau profesori cu cele mai bune performanțe. Nu este un mediu de concurență – în schimb, cooperarea este norma.
Elementele de bază – o prioritate
Multe sisteme școlare sunt atât de preocupate de creșterea scorurilor testelor standardizate și de obținerea performanțelor, încât tind să uite ceea ce constituie un mediu fericit, armonios și sănătos pentru elevi.
Cu mulți ani în urmă, sistemul școlar finlandez avea nevoie de unele reforme serioase. Programul pe care Finlanda l-a pus la punct s-a concentrat pe revenirea la elementele de bază. Începând cu anii 1980, educatorii finlandezi s-au concentrat pe a face din aceste elemente de bază o prioritate:
- Educația ar trebui să fie un instrument pentru echilibrarea inegalităților sociale
- Toți elevii primesc mese școlare gratuite
- Acces facil la servicii de asistență medicală
- Consiliere psihologică
- Îndrumare și orientare școlară individualizată
Debutul școlii la o vârstă mai mare
În Finlanda, elevii încep școala la vârsta de șapte ani. Acestora li se oferă libertate în anii copilăriei, când sunt în curs de dezvoltare…este pur și simplu doar o modalitate de a lăsa un copil să fie un copil. Există doar 9 ani de școală obligatorie pe care copiii finlandezi trebuie să îi frecventeze. Tot ce depășește clasa a noua, sau vârsta de 16 ani este opțional.
Mai puține teme pentru acasă
Elevii finlandezi primesc cele mai puține teme și petrec aproximativ o jumătate de oră pe zi pentru realizarea acestora. Elevii finlandezi primesc tot ce au nevoie pentru a se descurca la școală fără presiunile suplimentare care vin cu așteptările de a obține performanțe. Fără a fi nevoiți să își facă griji cu privire la note, ei se pot concentra pe adevărata sarcină la îndemână – învățarea și creșterea ca ființă umană.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.