Rusinea se poate traduce prin: “ceva este in neregula cu mine, cu modul meu de a fi.” Ea apare in copilaria mica, intre 1-2 ani, cand copilul incepe sa descopere lumea.
Rusinea poate fi ce 2 feluri:
Sanatoasa
- atunci cand il invata pe copil despre limite, norme si conduite sociale.
Toxica
– cand este asociata cu experiente in urma carora copilul invata ca este rau, ca este ceva in neregula cu el.
– poate fi o urmare a sentimentelor de tradare, descurajare, dezaprobare sau umilire, resimtite in relatie cu parintii sau cu alte persoane adulte, semnificative pentru copil.
– se poate dezvolta daca in copilaria mica copiii au fost respinsi de parinti sau acestia au fost absenti emotional.
– apare in situatia in care parintii au asteptari prea mari de la copil si cand nu sunt indeplinite reactioneaza prin furie, rusinare/umilire, pedeapsa. In astfel de situatii, copilul se poate dezvolta intr-o persoana foarte critica cu sine insusi.
– poate fi asociata cu o experienta traumatizanta si are la baza frica.
Iata cateva strategii prin care cadrele didactice pot ajuta elevii rusinosi sa se integreze in clasa:
- Nu afirmati niciodata despre elevul respectiv ca este rusinos. De exemplu, inlocuiti expresiile de tipul “ii este rusine sa…” cu expresii ca “nu se simte confortabil sa…”
- Nu il fortati sa faca ceva ce nu doreste. In loc sa il ajute, il poate bloca, ii accentueaza sentimentele de rusine si il inchide si mai mult in el. Lasati-i timp si informati-l in avans cu privire la activitatile care urmeaza sau puteti sa il intrebati cum ar proceda in anumite situatii ipotetice, inainte ca ele sa aiba loc.
- Descoperiti ce anume ii face placere sau il intereseaza si care ii poate oferi un sentiment de singuranta atunci cand vorbeste despre ele.
- Rugati-l sa ii ajute pe ceilalti colegi la ce se pricepe el mai bine sau incurajati-l sa le impartaseasca hobby-urile sale.
- Asezati elevul timid langa colegi prietenosi si implicati-i in activitati comune, chiar si extrascolare.
- Invatati-l cum sa initieze o conversatie sau cum sa interactioneze cu ceilalti.
- Folositi exercitii care prespun ca elevii sa se mute prin clasa sau sa colaboreze si cu alti colegi.
- Discutati cu elevul rusinos la finalul zilei, oferiti-i incurajari si aprecieri legate de modul in care s-a descurcat in acea zi.
- Discutati cu parintii si, daca se poate, oferiti-le indrumari in acest sens.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.