Strategii de predare la clasă – mai puțin înseamnă mai mult

Categorie PROFESORI|Relatia cu elevii
|

În momentele în care elevii par să nu înțeleagă materia predată, primul impuls este acela de a oferi explicații suplimentare… însă uneori acestea nu oferă claritate. Când ne bazăm în mod constant pe explicația profesorului ca instrument principal de predare, îi învățăm pe elevii noștri că suntem distribuitorii de informații și ei sunt consumatorii.

1.Reduceți timpul de vorbire – oferirea explicațiilor

În sălile de clasă eficiente, elevii se consideră proprii profesori, iar profesorii cunosc impactul pe care strategiile lor îl au asupra procesului de învățare al elevilor. Câteva strategii simple pot ajuta la transformarea profesorului din lector în facilitator:

  • Rugați un elev să vă cronometreze mini-lecțiile, astfel încât acestea să fie limitate la opt până la 10 minute. Rugați un elev să vă întrerupă politicos când a trecut timpul alocat.
  • Limitați-vă instrucțiunile inițiale la două minute și lăsați restul timpului elevilor să facă treaba în timp ce îi îndrumați și le oferiți feedback.
  • Observați elevii în timp ce practică, permițându-le să facă greșeli, să primească feedback și să revizuiască. Fiți transparent cu elevii cu privire la faptul că vă aflați în modul de observare, ceea ce demonstrează că le apreciați efortul depus.

2.Utilizați întrebări în loc de explicații

Când elevii au dificultăți de înțelegere și asimilare a materialului predat, instinctul nostru este să luăm în considerare modul în care putem explica mai clar. În schimb, puteți lua în considerare modalități de a încadra întrebări pentru a încuraja munca cognitivă de înțelegere. Păstrați o listă de întrebări la care să apelați când vă aflați în fața clasei sau când lucrați cu un grup mic. Întrebările simple pot facilita învățarea mai profundă:

  • Întoarceți-vă și vorbiți: elevii se adresează unui partener de lângă ei și se întreabă reciproc: „Ce părere ai?”
  • „Privind înapoi la acest exemplu, puteți răspunde la propria întrebare? Poate răspunde altcineva la această întrebare?” / „Ce întrebări aveți?”
  • „La acest moment al lecției, un elev are de obicei o întrebare de adresat. Cine are de adresat o întrebare astăzi?”

3.Încetiniți ritmul și observați

Dedicați o perioadă din timpul cursului observării procesului de învățare al elevilor. Oferiți elevilor o sarcină complexă diferențiată, urmăriți, notați și adresați întrebări. Încetinirea ritmului și urmărirea elevilor ajută la adunarea dovezilor stilului de învățare al elevilor pentru planificarea următorilor pași.

Alte strategii:

Creați o diagramă cu numele elevilor și strategiile de învățare pe care le-ați putea observa (ex: zonarea, angajarea, colaborarea). Pe tot parcursul orei, marcați ceea ce observați la fiecare elev. Utilizați aceste date pentru a planifica mini-lecții sau conferințe de angajament.

Stabiliți parteneriate și instruiți elevii cum să-și ofere feedback reciproc. Creați etichete de nume „antrenor” pe care elevii să le poarte atunci când sunt gata să ofere feedback colegilor de clasă. Rugați elevii să predea conceptul sau strategia altui elev, dar și unor grupuri mici.

Concentrându-vă în mod intenționat pe a face mai puțin, astfel încât elevii să facă mai mult, îi va determina pe aceștia să învețe mai bine.

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.