Scoala noastra nu se pliaza pe nevoile, interesele si talentele elevilor, pentru a dezvolta acele laturi ale personalitatii specifice fiecaruia. Toti elevii sunt valorosi in felul lor. Trebuie ca scoala sa le descopere valentele si sa le acorde o instruire personalizata.
In scolile in care profesorii decid sa aplice integral planurile cadru, elevii sunt tinuti in banci si 7 ore/zi, plus 2-3 ore pregatirea si efectuarea lectiilor, cu efecte negative asupra sanatatii lor psihice si fizice.
In alte tari se intalnesc astfel de orare, dar elevii au programe de joaca, de materii extracurriculare, teatru, muzica, dans, pictura, lucreaza la proiecte personale conforme cu interesele si talentele fiecaruia. Nu sufera comparatie cu ce se intampla la noi, cu un curriculum teoretic, fara aplicatii practice, fara legaturi interdisciplinare.
CONSECINTE:
- Elevii nu pot fi atenti 7 ore/zi, nu inteleg ce li se explica, isi formeaza complexe de inferioritate;
- Un astfel de program omoara curiozitatea elevilor, componenta esentiala a invatarii;
- Nu se pot dezvolta gandirea critica, initiativa proprie, creativitatea, ingeniozitatea;
- Apar boli psihice din contrastul intre asteptarile elevilor, ce le ofera scoala si efortul depus de elevi in cadrul invatarii;
- Elevii ajung la psihiatru din cauza stresului de la şcoala. Sunt tristi, adorm plangand din cauza programului incarcat;
- Elevii spun ca programul incarcat de la scoala, precum si numarul mare de lectii primite acasa nu le mai lasa timp de distractie si nici nu reusesc sa se odihneasca suficient.
- Temele elevilor constituie un factor de stres pentru acestia, iar multi considera ca ar trebui inlocuite cu activitati practice.
- Nu se realizeaza mediul atractiv de invatare. Apare dezinteresul pentru scoala si chiar abandonul scolar. Copiii nu vin cu drag la scoala.
- Paradigma in care se desfasoara scoala noastra poate fi rezumata astfel: dictat-scris-memorat-reprodus-uitat. Ori nu acesta este scopul educatiei scolare;
- In condiţiile unei programe incarcate si supra teoretizante, elevii nu invata nici ce ar putea sa invete in conditii normale si firesti;
- Rezultatul evidentiat de Evaluarea Nationala: aproape 50% dintre elevi termina clasa a VIII-a fara sa cunoasca cele patru operatii aritmetice si formule simple de arii si volume. Toate sarcinile date de scoala au loc zilnic, putand avea potentialul de a ii stresa.
- Daca acest stres zilnic este ignorat o perioada mai lunga de timp se poate transforma in anxietate, depresie, oboseala cronica, lipsa de motivatie si chiar refuzul de a merge la scoala.
SUGESTII:
- Copiii isi doresc libertate de exprimare!
- Copiii sunt curiosi si doresc sa cunoasca lucruri noi pe care sa le poata pune in aplicare!
- Copiii isi doresc ca profesorii lor sa ii cunoasca, sa cunoasca ce le place, ce preferinte au, talente si aptitudini!
- Profesorul poate profita de aceste cunostinte pentru a stii cum sa le stimuleze memoria si gandirea!
- Captarea atentiei prin implicarea directa a elevilor!
- Posibilitatea alegerii subiectelor de memorat, le da elevilor sentimentul propriei decizii!
- Profesorul sa interactioneze direct cu ei si sa dezvolte observatia asupra lor si a celorlalti colegi!
- Dezvoltarea inteligentei emotionale este esentiala in a ii invata pe elevi sa le pese de ceilalti!
- Fara elemente surpriza de tipul testarii inopinante!
- Un zambet va elimina orice stres, iar orele se vor desfasura in liniste!
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.