Campania PIERDUT
Campania PIERDUT a fost iniţiată ca urmare a numărului din ce în ce mai mare de solicitări şi a nevoilor beneficiarilor copii de a comunica, de a fi sprijiniţi şi îndrumaţi atunci când se află în dificultate. Demersul şi-a propus să sprijine Asociaţia Telefonul Copilului în adunarea fondurilor necesare pentru a întări capacitatea organizaţiei de a prelua cât mai multe apeluri.
Campania PIERDUT s-a derulat în perioada 01 ianuarie – 31 martie 2010. Orice persoană care a dorit să se implice activ în susţinerea campaniei, a avut posibilitatea să trimită un sms la 874 (număr apelabil din reţelele Cosmote, Orange, Vodafone, serviciu oferit gratuit; nu se percepe tva) şi a donat 2 euro.
Societatea Română de Radiodifuziune s-a alăturat Asociaţiei Telefonul Copilului în lupta pentru înlaturarea abuzurilor în randul copiilor, prin susţinerea campaniei PIERDUT. Colaborarea a reprezentat cel mai important parteneriat media, încheiat pâna în prezent de Asociaţia Telefonul Copilului, în cadrul acestei campanii.
Spoturile radio aferente campaniei PIERDUT au fost difuzate în perioada ianuarie-martie, în cadrul emisiunilor Radio România Actualitaţi, Radio România Antena Satelor, Radio România Cultural, radio3net. Totodata, SRR a fost co-producător al tuturor evenimentelor ce au avut loc în cadrul campaniei, demersuri pe care le-a găzduit.
Compania Passe-Partout Dan Puric a susținut dreptul fiecărui copil de a fi ascultat și de a avea posibilitatea să solicite oricând sprijin în situații de risc. Compania Passe-Partout Dan Puric s-a alăturat, astfel, Asociației Telefonul Copilului în cadrul campaniei PIERDUT și a sprijinit demersul organizației de a aduna fondurile necesare pentru a întări capacitatea logistică şi umană a acesteia de a raspunde tuturor copiilor la 116 111. Spectacolul „TOȚI CINCI” prezentat la data de 24 martie 2010, ora 19.30, la Sala Rapsodia, str. Lipscani, nr. 53, a fost desfășurat în beneficiul Asociației Telefonul Copilului.
In data de 12 aprilie 2010, Sala Palatului, in interval orar 20.00 – 23.00, a avut loc cea de-a VII-a ediţie a concertului „Mozart Rocks”, de aceasta data în beneficiul Asociaţiei Telefonul Copilului. Un număr impresionant de personalităţi din lumea muzicală şi mass-media a contribuit la desfăşurarea acestui concert de excepţie, în scop caritabil.
Evenimentul muzical original a oferit o abordare inedită a muzicii clasice, prin combinarea sonorităţilor orchestrelor simfonice cu cele ale instrumentelor electronice moderne, în interpretarea unor piese celebre ale unor compozitori clasici: Bach, Beethoven, Brahms, Haendel, Strauss, Bizet şi bineînţeles, Mozart, dar şi piese celebre ale rock-ului modern, într-o orchestraţie nouă. Evenimentul l-a avut la pupitrul Orchestrei Filarmonicii “George Enescu” pe maestrul Tiberiu Soare, dirijor al Operei Naţionale Române, alături de invitaţi speciali: Trond Holter, Călin Grigoriu, Cezar Popescu, Horea Crişovan, Claudiu Ursache, Remus Carteleanu, Florin Demea, Cosmin Lupu, Adrian Stoenescu, Adrian Ciuplea, Ioan Gyuri Pascu, Dan Helciug, Nadine, Elena Vasile.
„Suntem aici numai pentru a te asculta!”
Proiectul si-a propus să identifice toate problemele cu care se confruntă copiii din regiunea Moldova si sa promoveze numarul, care le este dedicat, in mediul rural.
Iniţiativa este finanţată de Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, prin intermediul fondurilor Matra KAP şi se va desfăşura până la data de 31 mai 2010. Parteneri implicaţi în implementarea iniţiativei sunt, totodată, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Romtelecom şi Cosmote.
Proiectul s-a desfăşurat în unităţile de învăţământ, iar toţi copiii din cele 8 judeţe ale regiunii Moldova (Galaţi, Bacău, Vrancea, Iaşi, Suceva, Vaslui, Botoşani şi Neamţ) au învăţat despre telefonul copilului şi acum ştiu ca pot suna la 116 111 pentru orice problemă cu care se confruntă. Posterul proiectului a fost afişat cu sprijinul Inspectoratelor Scolare Judeţene în toate unităţile de învăţământ din regiune. De asemenea, au avut loc întâlniri directe cu beneficiarii în care un număr de de copii se vor bucura de rechizite personalizate produse special pentru ei.
49% dintre copii petrec zilnic cel mult o ora cu parintii lor
Asociaţia Telefonul Copilului, Fundaţia Romtelecom pentru Români şi site-ul www.copilul.ro au susţinut campania „Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei.” pentru a trage un semnal de alarmă privind o problemă actuală, a lipsei de timp şi comunicare în relaţia dintre părinţi şi copii. În completarea informaţiilor oferite de baza de date a Asociaţiei Telefonul Copilului a fost realizat şi un studiu referitor la problemele cu care se confruntă copiii.
„Studiul a fost initiat in urma rapoartelor Telefonului Copilului, care au evidentiat in 2009 o crestere a numarului de apeluri realizate de copii doar pentru a comunica cu cineva. Prin această campanie ne propunem nu numai să atragem atenţia asupra unei probleme care, deşi nu pare evidentă, afectează o întreagă generaţie de viitori adulţi, dar şi să găsim împreună soluţii simple pentru crearea unor relaţii „vii” între părinţi şi copii,” a declarat Cristina Popescu, Director Relaţii Publice Romtelecom.
Rezultatele studiului au mai arătat că doar 1 din 4 copii petrece mai mult de 5 ore cu parinţii, într-o zi de weekend. Părinţii a 38% dintre cei mici nu se joacă decât rar sau niciodată cu aceştia, chiar dacă această activitate este cea mai des menţionată între preocupările copiilor în relaţia cu adulţii.
Cele mai importante subiecte pe care copiii doresc să le discute cu părinţii lor sunt şcoala (27%), planurile de viitor (10%) şi problemele, sentimentele şi dorinţele (9%). Cei mici vorbesc rar sau niciodată cu părinţii despre planurile lor (31%), despre sentimentele pe care le au (26%) sau despre problemele pe care le au (16%).
Rolul comunicarii parinte – copil este cu atat mai important cu cat, in ciuda variatelor modele la care copiii sunt expuşi, fie că este vorba, de exemplu, de profesori, vedete, sportivi sau alte persoane cunoscute, studiul subliniaza ca părinţii sunt de departe cele mai valorizate modele pentru cei mici. De asemenea, studiul a arătat că există diferenţe considerabile între aşteptările copiilor privind activităţile comune pe care şi-ar dori să le aibă cu părinţii şi ceea ce se întâmplă de fapt. Astfel, aşteptările care sunt mult mai mari decât experienţa reală sunt legate de rezolvarea temelor, excursiile şi joaca împreună.
O analiza comparativa pe regiuni arata faptul ca in Muntenia copiii au cel mai ridicat interes să discute cu părinţii despre scoala, în comparaţie cu cei din Moldova sau Transilvania. In plus, studiul a relevat ca mai ales copiii din mediul rural manifestă un interes mai mare decât cei din mediul urban pentru a discuta despre probleme legate de şcoală.
Copiii sună. Noi răspundem
Primul raport asupra problemelor întampinate de copii în anul 2009, “Copiii sună. Noi răspundem”, și-a propus să informeze atât publicul larg, cât și partenerii despre emoțiile și, totodată, despre problemele copiilor care aleg să solicite sprijin pentru ei înșiși sau pentru frații, colegii sau prietenii lor.
Cazurile înregistrate la Telefonul Copilului au arătat că atât copiii, cât și părinții au manifestat dificultăți de înțelegere și comunicare eficientă a nevoilor și emoțiilor fiecăruia, tulburări de comportament, conflicte legate de stabilirea și menținerea unor limite și reguli de disciplină în familie sau probleme școlare.
Raportul „Copiii sună. Noi răspundem” poate fi descărcat aici.
Gala Societății Civile
Asociația Telefonul Copilului a fost răsplătită pentru cei 9 ani de activitate prin câștigarea premiului I la secțiunea “Apărarea Drepturilor Individuale / Colective” la Gala Societății Civile, ediția a VIII-a. Rezultatele care au condus la această recunoaștere sunt reprezentate de numărul copiilor și părinților care au beneficiat de serviciile oferite de Telefonul Copilului 116 111, rezultate pe care le-am supus atenției juriului Galei Societății Civile, și anume:
- copiii au înțeles că Telefonul Copilului este un partener de încredere şi acest lucru a fost demonstrat de numărul mare de apeluri şi reveniri din partea lor către 116 111;
- îndeplinirea dreptului la educație pentru mii de copii care fie ne-au contactat ei înșiși pentru a ne solicita sprijinul, fie ne-a fost solicitat sprijinul de către alte persoane;
- repatrierea unui copil român aflat pe teritoriul Italiei, în urma consilierii familiei acestuia și a demersurilor efectuate de Asociația Telefonul Copilului către instituțiile abilitate;
- un proces câștigat la CEDO în urma consilierii și asistenței juridice oferite de Asociația Telefonul Copilului pe parcursul ultimilor ani, concretizată în anul 2009 printr-o decizie favorabilă tatălui, care a avut parte de sărbători fericite alături de copilul său;
- înlăturarea riscului de suicid pentru zeci de copii care ne-au solicitat ajutorul;
- în urma apelului la Telefonul Copilului 116 111, cazuri de abuz sexual asupra copiilor au fost identificate, iar cu sprijinul instituțiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune soluții pentru stoparea abuzului și înlăturarea efectelor negative produse de situația traumatizantă.
Connecting Children
În data de 17 mai, Asociația Telefonul Copilului a sărbătorit, împreună cu organizațiile omolog din întreaga lume, Ziua Internațională a Telefonului Copilului. Tema principală a acestui eveniment se numește „Connecting Children” și se referă la mijloacele pe care serviciile “telefonul copilului” le pun la îndemâna copiilor pentru a veni în întâmpinarea nevoii acestora de comunicare.
Rolul zilei de 17 Mai este acela de a evidenția activitatea serviciilor “telefonul copilului” din lume și de a atrage atenția asupra importanței activității noastre și asupra felului în care reușim să îmbunătățim zi de zi viețile copiilor.
BOOKFEST 2010
Asociația Telefonul Copilului a fost prezentă la Bookfest 2010, unde a oferit celor mici rechizite personalizate, dar și informații despre serviciul 116 111, care li se adresează. În perioada 09-13 iunie 2010, copiii prezenți s-au bucurat de numeroase momente instructiv-educative, reunite în “Clubul Șoriceilor de Bibliotecă”, un spațiu atractiv de lectură, joc și creativitate.
Parent Info
Asociaţia Telefonul Copilului, împreună cu Revista „Trusa pentru Părinţi” şi Asociaţia Medicilor de Familie au organizat, în perioada 05 – 07 noiembrie 2010, Târgul Parent Info – Târgul părinţilor responsabili. Parent Info este un târg specializat ce se adresează viitorilor şi actualilor părinţi interesaţi de sănătatea şi dezvoltarea copiilor lor.
Târgul Parent Info are rolul de a oferi informare şi educare într-un cadru informal, printre specialiştii care au venit în sprijinul părinţilor numărându-se pediatri, psihologi, nutriţionişti, reprezentanţi ai cublurilor şi centrelor de limbi străine, şcolilor, grădiniţelor, precum şi din partea companiilor care se ocupă de comercializarea de produse bio pentru copii şi a companiilor care oferă planuri financiare pentru copii. Pentru viitorii părinţi, târgul a invitat specialişti în domenii precum planning familial, fertilizare in vitro sau recoltarea celulelor stem.
Asociația Telefonul Copilului a organizat momente distractive pentru copii, în cadrul cărora le-a explicat despre serviciul 116 111, adresat lor, și le-a oferit copiilor dulciuri, rechizite, sesiuni de origami, iar părinților prezenți li s-a oferit câte o diplomă de “părinte responsabil”.
Când eu nu pot să vorbesc…
Asociaţia Telefonul Copilului şi Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, au demarat campania de conştientizare „Când eu nu pot să vorbesc…”, menită să implice publicul larg în semnalarea cazurilor grave de încălcare a drepturilor copilului la 116 111. Campania şi-a propus identificarea cât mai multor cazuri de abuz asupra copiilor, ceea ce va permite facilitarea intervenţiei în vederea rezolvării acestora.
Campania s-a derulat în perioada 11 – 31 octombrie 2010, cu ajutorul unui concept creativ realizat de Agenţia de Publicitate Mercury 360, însoţit de mesajul „Când eu nu pot să vorbesc…sună tu la 116 111 şi vorbeşte despre suferinţa mea”. Informarea publicului larg s-a desfăşurat prin intermediul spaţiilor media puse la dispoziţia campaniei de Monopoly Media şi Metrorex.
Materialele de promovare a campaniei:
Telefonul Copilului – prin ochii copiilor
La împlinirea a 9 ani de existenţă în sprijinul copiilor, Telefonul Copilului a dorit să apropie şi mai mult copiii de linia telefonică dedicată lor, pentru a identifica nevoile şi aşteptările pe care aceştia le au din partea consultanţilor 116 111.
Prima etapă a campaniei a avut loc în perioada 15 octombrie – 15 noiembrie 2010, când orice copil din România a avut posibilitatea de a transmite în scris dorinţele şi aşteptările sale de la Telefonul Copilului 116 111, sub forma unei scrisori. În urma tragerii la sorţi, care a avut loc în data de 15 noiembrie, au fost aleşi 5 copii câştigători. Aceştia, fiecare însoţiţi de câte un părinte, au beneficiat de o excursie de 3 zile în Bucureşti, în timpul căreia au vizitat call-center-ul Telefonul Copilului, dar şi alte locuri atractive, împreună cu consultanţii 116 111.
Scrisorile copiilor câştigători aici:
Campania PIERDUT – ediția a II-a
Nevoia tot mai mare de sprijin a celor mici, exprimată la Telefonul Copilului a condus la demararea celei de-a doua ediții a campaniei PIERDUT, de data aceasta sub forma unui maraton radio derulat pe 6 decembrie 2010 la Europa FM. Persoanele dornice să sprijine Asociația Telefonul Copilului au putut dona 2 euro prin SMS la numărul 876 pe tot parcursul lunii decembrie 2010.
Apelul nostru nu a rămas fără ecou și astfel și cea de-a doua ediție a campaniei PIERDUT a reprezentat un real succes, adunând 30 000 euro.
Comunicatul de presă aferent lansării campaniei este disponibil aici, iar materialele de promovare sunt disponibile mai jos.
Caravana BGS
Asociația Telefonul Copilului s-a alăturat Caravanei Umanitare a Asociației BGS pentru a lua parte, la sfârșitul anului 2010, la o acțiune de donații îndreptată către locuitorii din 5 cătune greu accesibile din județul Buzău, comuna Chiojdu. Cele aproximativ 200 de familii nevoiașe, care trăiesc aproape izolate, au beneficiat de donații și asistență medicală, iar demersul le-a asigurat petrecerea unui Crăciun fericit și lipsit de grija zilnică a supraviețuirii.